tirsdag 1. november 2016

Dåp eller ikke dåp

Kyrres eldste sønn Storm ble døpt i Kjølstad kirke. Noen år senere skulle samme prest helle vann over hodet til Falk og løfte ham høyt opp for å viste ham fram til den samme menigheten som hadde bevitnet storebrors dåp. Det var imidlertid ikke selvsagt at det skulle gå akkurat slik.

- Jeg hadde faktisk ikke planer om å døpe Falk. Jeg kunne like gjerne hatt en navnefest, forteller Frida.
- Noe av grunnen var kirkens syn på homofili. Jeg kjente meg ikke igjen i de holdningene, og var derfor litt i strid med meg selv når det gjaldt spørsmålet om dåp, forklarer hun.
- Jeg er selv døpt og har respekt for kirken. Men samtidig sto den for et syn jeg ikke kunne identifisere meg med, legger hun til.

"Det er en tradisjon jeg har lyst til å holde på."

Siden den gang har kirken imidlertid gitt grønt lys for vielse av homofile i kirken, noe Frida ønsket velkomment. I tillegg ønsket Kyrre dåp. Og da ble det sånn.
- Det var aldri noe tema da Storm ble født. Det var på måte en selvfølge at han skulle døpes. Det er en tradisjon jeg ønsker å holde på. I tillegg er det en litt spesiell dag der vi kan invitere familie og nære venner for å feire barna. Jeg syns det er verdt å ta vare på, sier Kyrre.
Frida nikker.
- Og jeg angrer absolutt ikke, smiler hun.



I november skal også Dion bæres til dåp, og familien venter storinnrykk fra både Sverige og Norge. Fridas mamma og pappa fra Karlskrona, 55 mil fra Begby, kommer selvsagt, det samme gjør søstrene til Frida som bor i henholdsvis Oslo og Gøteborg. Kyrres familie har langt kortere reisevei. Med Falks dåp friskt i minnet, håper dåpsforeldrene på det samme hyggelige selskapet, nå som da.

- Vi var litt spente sist, for det var første gang siden skilsmissen at mamma og pappa møtte hverandre med nye partnere. Men vi var aldri i tvil om at det skulle gå bra. Vi møttes alle sammen hjemme hos oss kvelden før dåpen, slik at isen ble brutt. Resten av helgen ble veldig hyggelig, forteller Frida.

Og med svensk dåpsmamma, måtte også svenske tradisjoner ivaretas.
- Smörgåstårta måtte selvsagt på bordet, smiler Frida.
De sedvanlige norske snittene var på sin side ikke representert. Helt bevisst.
- Det ble sushi istedet. Og det tror jeg alle satte pris på, for alt gikk med, smiler Kyrre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar